Welkom!
Deze pagina hoort bij boek drie (v1.0), september 2008.
Lees de inleiding van dit boek.

 
Bestellen
Dit boek is niet in de winkel te koop. Het is te bestellen in de webwinkel www.lulu.com of bij www.amazon.com of voor grotere aantallen via SYNQ
 

Dit boek is ook als pdf te koop (goedkoper en milieuvriendelijker), die uitstekend leesbaar is in e-book readers als die van  Amazon (Kindle) en Sony.

 

 
 
Waarom geschreven?
Dit derde deel heb ik geschreven omdat ik als onderzoeker en als adviseur in veel organisaties heb gezien hoe moeilijk het is om echte internetcompetenties op te bouwen. Het lijkt allemaal eenvoudiger dan het is en het wordt door velen - helaas - ook vaak voorgesteld als een kwestie van modern en creatief zijn. "Als je de trends maar volgt dan ben je goed bezig" zal ik nooit zeggen.

 

Leren en werken
Het opbouwen van internetcompe-tenties is eerder een kwestie van veel leren en hard werken. In dit boek heb ik voorbeelden opgenomen van waar dat goed is gegaan, maar ook van waar het heel slecht gaat. Succes is hier niet gebonden aan omvang, reputatie of financiŽle ruimte die organisaties wel of niet  hebben. Het is eerder afhankelijk van consequent redeneren en vasthoudend zijn.

 

Rollen van de bezoeker
In dit boek definieer ik vier gebieden van internetcompetenties. Die gebieden hebben te maken met de rol die de bezoekers kunnen spelen op een website: kijker, gast, relatie en gebruiker. Wie daar zijn competenties op richt, kan de lat een stuk hoger leggen.

 

   
 

 

Bezoeker als kijker  
Vanaf het ontstaan van het web is de bezoeker al kijker, maar desondanks is het presenteren van informatie op een voor de bezoeker duidelijke en begrijpelijke manier moeilijker dan veel organisaties denken.

 

Bezoeker als gast
Gasten ontvangen is moeilijker dan kijkers bedienen, omdat er nu interactie in het spel is. Daarbij gaat het niet alleen over de inhoud daarvan maar ook de keuze van tijd en plaats.

 

Bezoeker als relatie

Bij het leggen en onderhouden van relaties met bezoekers gaat het om geformaliseerde interactie: er worden afspraken gemaakt die ook moeten worden nagekomen. Relaties kunnen klanten zijn, maar ook leveranciers, of burgers, of patiŽnten.

 

Bezoeker als gebruiker
Deze rol van gebruiker is nieuw en nog heel weinig organisaties hebben er ervaring mee. De bezoeker bepaalt wat de aanbieder voor hem of haar gaat doen. Bijvoorbeeld Lulu.com helpt bezoekers uitgever te worden. Ponoko.com helpt de bezoeker fysieke constructies te maken.

 

Voor updates