In deze pagina neem ik commentaren, aanvullingen en correcties op ten opzichte van boek 3.

 

 

 


Wat heet
internetcompetenties?

gebieden van kennis en
vaardigheden die het organisaties
mogelijk maken effectiever te
werken met het internet.
 
 
 
 
 

 

Internetcompetenties
» Vandaag heb ik een taaie discussie gehad met bloemisten. Het gaat niet goed met die sector, met name doordat jonge mensen bloemen niet meer zien als een middel van felicitatie. Als dit zo doorgaat sterft het vak uit, net zoals vele andere ondernemers die tot nu toe de winkelstraten bevolkten. De internetbloemist of de virtuele vorm van felicitatie, het zijn allemaal bruggen te ver voor deze sector. Dan is er nog maar een weg open: de klompenmaker achterna. Die staat tenminste als vermaak nog op markten van oude ambachten. [10 oktober 2011]
» Vandaag meldt Emerce dat de Rabobank stopt met Bizner Bank. Als reden wordt opgegeven dat de elektronische dienstverlening van de Rabobank intussen sterk is verbeterd en dat het niet de bedoeling is alle kredietverlening via elektronische kanalen te laten verlopen. Deze zwakke argumentatie doet vermoeden dat het traditionele bankmodel de enigszins rebelse innovatie van 2007 heeft weten te overmeesteren. [15 maart 2010]
» Een survey in de VS laat zien dat het "bloggen" onder volwassenen een constante maar bescheiden populariteit geniet. Ongeveer 10% van de volwassen Amerikanen doet het actief. Maar de belangstelling onder teenagers is gehalveerd (van 28% in 2006 naar 14% nu). Deze terugval wordt toegeschreven aan het toenemend gebruik van mobiel internet, waardoor "kort" en "snel" bij zowel het schrijven als het lezen van blogs belangrijker zijn geworden. [4 februari 2010]
» De rijksoverheid gaat alle sites in één onderbrengen: www.rijksoverheid.nl. Volgens projectleider Sprengers maakt de burger geen onderscheid tussen de ministeries en heeft hij of zij behoefte aan antwoord van 'de overheid'. Dit is een vreemde redenering. Weinig overheidsinstanties waren tot op heden ieder voor zich in staat voldoende burgergerichte functionaliteit op te bouwen. Dan lukt ze dat samen ook niet - of zelfs nog minder. Ongetwijfeld gaat dit miljoenenproject even "succesvol" worden als de "eenloket" operatie en het elektronisch patiėntendossier. [5 maart 2009]
» In Time van vandaag een interview met Paco Underhill, een expert op het gebied van retail business. Underhill zegt op de vraag hoe hij een modern winkelbedrijf zou opzetten: I would ask, 'how do I marry the idea of a physical asset with an online world?" So rather than saying 'I'm going to have Victoria's Secret and then have victoriassecret.com, can I stand back and conceive of an online business which has a physical manifestation that drives it? Het geeft aan hoe de oriėntatie in de retail business aan het veranderen is. [22 februari 2009]
» Bij een onderzoek naar online financiėle dienstverlening in Nederland, viel het op hoe slecht de online klant wordt doorgeleid van de site van de aanbieder naar de site van de tussenpersoon. Door deze slechte begeleiding treedt er een groot verlies van conversie op. SYNQ schat dit verlies tussen 20% en 30%. Dit geeft aan dat de alignment tussen de internet activiteiten en de ondernemingsstrategie vaak nog ver te zoeken is. [8 januari 2009]
» Ik raak er steeds meer van overtuigd dat het huidige succes van veel Nederlandse bedrijven op het internet door toeval is bepaald. Ik ontmoet nagenoeg geen organisaties die hun internetcompetenties met een zekere doelstelling hebben opgebouwd. Wat ze kunnen is niet meer dan een gok geweest. Dat hoort overigens bij de begintijd van elke serieuze ontwikkeling en dus ook bij die van het internet. Op termijn zal dat anders liggen. Dan wordt succes bepaald door goede visie, plannen en projecten. [8 november 2008]
» In mijn boek noem ik bezoekers van sociale netwerken gasten. Enkele lezers vinden dat die bezoekers eigenlijk gebruikers moeten worden genoemd, omdat ze het netwerk immers gebruiken voor hun eigen doelen: het leggen van (mogelijk commerciėle) relaties. Niet veel bezoekers van bijvoorbeeld LinkedIn gebruiken dat netwerk voor het leggen van geheel nieuwe relaties, maar eerder voor het bestendigen van bestaande relaties. Bovendien legt het management van het netwerk flinke beperkingen op bij het benaderen van onbekenden. De term gebruiker is wel van toepassing op netwerken waarbij de bezoekers via dat netwerk formele transacties kunnen doen, wat bijvoorbeeld via lulu.com mogelijk is. [28 oktober 2008]